Amatööri puutarhaharrastelija, aktiivinen marttailija ja ammattimainen taivaanrannanmaalari kirjoittaa puutarhasta ja muista itselleen rakkaista aiheista.



lauantai 13. lokakuuta 2012

Joulu... joulu.... jouuuuulu.... joulujoulujoulujoulujoulu!!

Piti tarkistaa, mihin aikaan vuodesta tämä tavallisesti alkaa. Näköjään marraskuussa viime vuonna ja - ta-daa - vuonna 2010 vielä aikaisemmin kuin nyt. Minä se sentään osaan hurahtaa!

Tänä syksynä taisin aloittaa joululehtien selailun jo syyskuun puolella, ja nyt joulujuna jyskyttää jo melkoisessa vauhdissa. Väriteemoja (sametinpunainen, kultainen ja violetti yhdessä ovat tällä hetkellä voittajajoukkue), pakettien koristelua, lahjojen hankintaa, kransseja, tekisinkö itse kynttilöitä... Nyt sairastaessa piti katsella viime vuoden joulua ennen tallentamiani Joulu Kirstien tapaan -jaksojakin, ja niiden jälkeen pää vasta onkin surissut ideoita.

Ja olen ihan täydessä täpinässä. Hyvä, kun päähän mahtuu mitään muuta ajateltavaa. Teen listoja lahjaideoista, pakettien koristelumateriaaleista, hautaudun joululehtien ja -kirjojen alle... Löysin muuten (kerroinko jo?) netin kautta hämeenlinnalaiselta kirpparilta Finlands Svenska Marthaförbundetin vuonna 2004 julkaiseman Tunnelmallinen joulu -kirjan, ja ihana Hämeenlinnassa asuva työkaverini haki sen minulle. Olen etsinyt tätä loppuunmyytyä kirjaa jo kauan, ja nyt se minulla on. Tjingeling!!

Välillä yritän pitää mielessä sitä, että todennäköisesti tänä vuonna emme edes vietä joulua kotona vaan pitkän joululoman kunniaksi reissaamme mummoloihin pohjoiseen. Tuo ei vain jarruta vauhtiani ollenkaan, vaan koristelen mielessäni tämänkin kodin jouluiseksi lattiasta kattoon ja suunnittelen jouluruokia. Pöhkökömäoon? Jep.

Kuulkaa, en minä voi tässä istua kirjoittamassa, mun on lähdettävä jatkamaan lukemista. Keitänköhän jo glögitkin; siippa toi kauppareissulta tullessaan ensimmäisen Blossa-pullon. Pyytämättä ja yllättäen, mind you!


10 kommenttia:

Saila kirjoitti...

Voi hitsi, tuo viimeinen juttu kolahti suoraan tajuntaan, vaikka muuten luinkin tekstiäsi ihmetyksensekaisin ällistyksentuntein. Glogiä! Blossaa! Voi mahdoton, nyt kun ulkona on vain muutama lämpöaste ja olkkarissa edelleen vain yksinkertainen ikkunalasi korjauksessa olevan ulkoikkunan takia, yessss! Hyvä idea! Mutta mistä tuollaisia siippoja löytää?

pioni kirjoitti...

Hitsi, mää oon juonu vain noita marketista löytyviä glögejä, en tajunnut että Blossaakin saa jo. Ensi viikolla alkoon siis;)
Enkä oo kaivanut joulukirjojakaan esiin, ehkä nyt on hyvä aika siihen...

Unknown kirjoitti...

Kävin kurkkaas. ;)

Suvikummun Marja kirjoitti...

Hei, meillähän on kaapissa vielä viimevuotista glögiä!
Siis on siellä, kävin tarkistamassa. Viime vuoden Blossaa ja V.S.O.P Juhlaglögiä! Tämä lauantai-ilta pelastettu, kun tuli leivottua voitaikinasta omenaleivoksiakin. (ei ihan joulutorttuja vielä)
Eilen kävin Turussa ja siellä jo laitettiin vauhdilla joulua esille!

intopii kirjoitti...

Saila, arvelinkin, että juuri sinä olisit se, joka eniten yllättyy :-) Vaikka kyllähän sinä jo minut tunnet. Et vain muistanut.

Hoo, sinun "arktiset" olosuhteesi siellä ovat kuin tehdyt glögin nauttimiseen. Tee oma glögi punaviinistä ja mausteista. Toivottavasti kaapistasi löytyy edes jotakin auttavasti sopivaa!

Tällaisia miehiä löytää Lapin yliopistosta. Suosittelen.

pioni: en todella tiennyt minäkään, että saalista saisi jo. Niin pitkällä joulufiilistelyni ei näköjään ole, että olisin silmilläni hakenut tarjontaa.

Joulukirjat esiin, hep!

Timo Lampi, kiva, kun kävit! Tervetuloa toistekin.

Suvikummun Marja, sinulla on niinikään mitä otollisin hetki avata sesongin ensimmäinen maustejuoma. Voitaikinasta leivotut omenaleivokset ovat oivallinen pari. Oletpa ollut fiksu, kun olet ennakoinut yhdistelmän ihan noin vain. Et tiennyt tarvitsevasi ennen kuin sinulla oli se -tyyppinen ratkaisu!

pirkko kirjoitti...

Voi sinua, olet jo noin tohinoissasi! Glögitkin jo hankittuna ja koristeluteemat mietittynä :)
Mulla on vasta pari lahjaa hankittuna, edes hankintalistoja en vielä ole aloittanut. Hmmph, ehkäpä pitäisi joulujutuilla helliä syysmieltä.

Saila kirjoitti...

Lapin yliopistosta :-DDD No kiitos vinkistä!

Henkkumaaria kirjoitti...

Hei! Minulla on yksi ystävä, joka odottaa alkuvuoden heinäkuun kesälomaansa ja heinäkuun lopusta asti valmistautuu jouluun. Tänä kesänä tosin eräs paikallinen liike muutti kesäkuussa, jolloin ystäväni reippaana tyttönä meni kyselemään joulukoristevarastoja. Sieltä hän sitten tekikin löytöjä joulunodotusta helpottamaan. Syyskuussa kirppiksellä törmätessämme h
n huuteli kovaan ääneen, että joko oot laittanut joulua kotiin... No, minulle ei yllätys, mummot vähän mulkoili meitä tosin!

Millan kirjoitti...

Olet sinä aivan hassu ;DDD

intopii kirjoitti...

pirkko: minä olen ihan vinksahtanut näissä joulujutuissa. Aloitan heti, kun fiilis iskee, oli se vaikka toukokuussa!

Saila, no siellä minä olen Herra Miehen tavannut, en minä huijaa :-D Ja tosi moni ystävättäreni on niinikään löytänyt puolisonsa sieltä, joten nyt vaan reippaasti tutustumaan LY:n tarjontaan ;-)

Henkkumaaria, kerro ystävällesi kovasti terveisiä, että täällä on sielunsisko!

Millan, tiedän, tiedän :-D

pirkko, käyn heti katsomassa. Kiitos!