Amatööri puutarhaharrastelija, aktiivinen marttailija ja ammattimainen taivaanrannanmaalari kirjoittaa puutarhasta ja muista itselleen rakkaista aiheista.



keskiviikko 3. marraskuuta 2010

Joulun värit: sametin punainen sekä helmen ja lumen valkoinen

Jos kovin moni muu asia ei tunnukaan tällä hetkellä menevän putkeen, jostakin syystä olen osunut kultasuoneen päätettyäni oman joulumme väreiksi punaisen ja valkoisen. Tähän saakka olen löytänyt kaiken sen, mitä olen tuntenut tarvitsevani, ja tänään onnistumisen riemu jatkui edelleen.


Löysin jostakin joulukirjasta tai -lehdestä idean, jossa tehtiin perinteisellä pahvirengaskonstilla lankatupsuja vitivalkoisesta mohairlangasta, ja saatiin lopputulokseksi ihanan pörröisiä joulukuusenpalloja ilman häivääkään perinteisen tupsun ulkomuodosta. Ne jäivät jotenkin mieleen, ja ajattelin tehdä sellaisia vielä ennen joulua.


Tänäänpä kävin ruokakaupassa (puhun mielummin ruokakaupasta kuin hypermarketista, sillä jälkimmäinen kuulostaa siltä kuin eläisin Avaruusasema Alfalla. Hah, kuinka moni muistaa sen?). Leipähyllyjen välissä täysin viattomana hampurilaissämpylöitä etsiessäni (sunnuntai-illaksi on luvassa kotitekoista "roskaruokaa") taivaallinen valo osui etäämpää silmiini. Tuolla, oi, tuolla! Voimatta vastustaa kävelin valoa kohti. Käteni kohottautui kohti valon lähdettä ja - voi - kosketin NIITÄ. Nostin NIITÄ ostoskärryyni. Viisi kappaletta.


Helmen hohtoa, pörröisyyttä, valkoisuutta. Voi ihme. Miten voi olla, että minulla käy joulukoristelun suhteen nyt näin hyvä tuuri?


Eivätkö ole suloisia? Nyt puuttuu enää, uskallanko sanoa ääneenkään, samettiset, punaiset pallot. No, NE voin todellakin tehdä itsekin.

Tänään tuli Viherpiha. Siinä oli jo jouluteema, oli lehden viimeinen numero tälle vuodelle (huokaus!). Olin pudottaa silmäni, kun luin heidän joulukoristelusivujaan: punaista ja valkoista. Samaa värimaailmaa oli tarjolla myyntiin jo tulleessa joulun teemalehdessäkin. Mikä ihme joulutrendien haistelija minä oikein olen, minulle on nimittäin ennenkin käynyt näin. Olen hyvissä ajoin liikkeellä oman jouluväritykseni suhteen, ja sitten sitä samaa tulee joka tuutista. Ehkä värit ovat jotenkin esillä jo syksyn aikana, ja minä vain alitajuisesti menen mukaan piiloviesteihin, tai jotain? Toisaalta, ei tietenkään tarvitse olla mikään oraakkeli ennustaakseen jouluksi punaisen värin tulvaa, eikä valkoinenkaan nyt suoranainen yllätys ole, mutta katsokaa nyt ihmeessä: eihän ihan hetkeen ole ollut puna-valkoruudullista, punaista pohjaa valkoisin pilkuin, puna-valkoraidallista. Taivas, minun täytyy olla Joulumeedio!!

No niin. Päätän lähetyksen Jouluhörhölästä tältä illalta tähän ja lähden näkemään ihan vaikka mustavalkoisia unia (mitä en muuten näe, vaan ihan technicolor-versioita, jostakin ihmeen syystä).

4 kommenttia:

idegumman kirjoitti...

Hei! Oikeastaan en haluaisi kommentoida joulutekstejä, vielä :). Mutta nauroin niin lukiessani... Niin tutut ajatukset, ilot, voihkimiset, kivut, huudahdukset, löydöt... Vaikka lupaan syksyllä etten varmaankaan osta enempää siemeniä keväällä, eiväthän ne kuitenkaan..., niin keväällä seison yhtä iloisena uusi siemenpussi kädessäni, että oi, kuin ihanaa! Ja tavallisesta ruokakaupasta saatan tulla ulos uusi ihana lankavyyhti kädessäni, kun oli vain niin erikoinen väri! Ihan niin kuin niitä ei olisi jo laatikoissa tarpeeksi! Kivaa luettevaa. Jatkan käymisiä täällä!

intopii kirjoitti...

Hei, idegumman! Tervetuloa lukijaksi.

Minua taas nauratti sinun viestisi :-) Ihan tutulta kuulostaa... Paitsi että itse en ole käsityöihmisiä, eli edes erehdyksessä ostoskoriin ei eksy lankaa! Vaikka ne kyllä OVAT ihanan näköisiä siellä hyllyissään.

Vaan jos sinulla tarttuu useinkin lankaa mukaan kaupasta, käypäs tutustumassa Kauniaisissa sijaitsevaan uuteen lankakauppaan, Kimmelvillaan.

Saila kirjoitti...

Hei Joulumeedio, onpas ihanat joulupallukat! Ja kivaa että riemastusta löytyy. Ihan uskomatonta, a) että kaupoissa on usein juuri sinun jouluusi päättämiä värejä; sekä b) että jaksat hommata uuden teeman mukaiset koristeet ja tekstiilit joka vuosi! Ihan uskomatonta, sanoisin.

intopii kirjoitti...

Sailalle: no sinut minä olen ainakin onnistunut hämmästyttämään täysin tällä jouluinnostuksellani. Melkein näen sinut katsomassa touhuani kuin vieraan planeetan oliota... 8-o

Ehkä rakkauteni jouluun johtuu sen värikylläisyydestä. Olen ihan lapsesta saakka rakastanut värejä. (Hence the puutarhaharrastus). Se on myös ainoa aika vuodesta, jolloin todella koristelen kotia, muuten täällä on aika pikkuesineetöntä. Inhoan nimittäin pölyjen pyyhkimistä kaikkien figuriinien mutkista, uh, pelkkä ajatuskin... (sanoo nainen, jolla on kattokruunu vessassa)

Tuli muuten mieleen noista pallukoista, että voisivat olla kissojen mieleen.